Acronis treu image

Algemene zaken, op- of aanmerkingen.
Plaats reactie
Gibbel
Contacteer:

Re: Acronis treu image

Bericht door Gibbel »

Ik zou zo wie zo ven elke schijf nog een aparte backup maken Catmen,
STEL dat je een virus krijgt dan moet je een backup terug zetten, zou je dan de volledige backup terug zetten dan ga je waarschijnlijk ook data verliezen (omdat die niet mee in je volledige backup zaten). Zou je dan ook een backup hebben van je C schijf alleen dan kan je die alleen terug zetten (want daar zal het virus op zitten in je software - virussen kruipen niet zo vaak in je data bestanden).
Ik backup ten minste nooit al mij schijven in 1 backup, maar maak van elke backup een afzonderlijke baclup, zo moet ik ook niet zulke grote backups maken als ik 1 van mij data schijven weer wil backuppen.
Het is maar en tip he Catmen.
Sony A6000 - Panasonic HDC-HS700 - GoPro - Sony AX53 - Canon XA20
i9 (10920) - 64Gb DDR4 - 42Tb (HD)opslag - 2x 1Tb M2 - 1x 1Tb SSD - Nvidea 1060 (6Gb) - ASUS WS X299 SAGE Workstation

catmen

Bericht door catmen »

Hoogstwaarschijnlijk ook weer een goed idee, maar mag dat een aparte back up zijn van die drie schijven naar die ene 4Tb schijf en kan dat ook met acronis? Ik zal dat moeten uitzoeken (er staat nu een gezamenlijke image van drie schijven op, dus apart zal dan qua plaats ook wel kunnen?) Of moeten die aparte back ups (images noem ik ze nog) naar aparte HD’s? Want dat word wel geld investeren dan.
Catmen
Noot,
Ik werk naar mijn mening steeds veilig, in heel de 22 jaar dat ik een pc had nog nooit een virus gehad op mijn pc, vroeger met Norton niet en nu met windows defender ook nog niet. Wel volgens adware wat ransomware als ik me goed herinner. Maar dat staat er ook al jaren niet meer op.
Windows 10 64 bit home, intel Core I9 9900K MSI MAG Z390 A pro, Cooler master Hyper TX3 EVO, 16Gb RAM DDR4, 500Gb SSD 860, WD 2TB, GeForce GTX 1050 2GB PCI-E PCI-E D, LG BH16 BD-R brander. Camera panasonic Ag-Ac90EJ

Gibbel
Contacteer:

Bericht door Gibbel »

Het is iDD zaaks om geen virus binnen te krijgen, ik moet zeggen dat ik er ook nog goed van gevrijwaard ben gebleven, daar zal het oppassen wel voor iets tussen zitten maar je hebt het niet altijd onder controle.
JE kan uiteraard zelf die (afhankelijk van hoeveel er op je schijven staat) de aparte backups nog wel bijzetten. Je geeft elke afzonderlijke image file de naam van je schijf zo weet je ook wat, wat is. Wat ik meestal doe is de naam van eht image bestand noemen als volgt:

c_drive_20210423 of d_drive_20210423 enz, zo weet ik meteen elke schijf het is en op welke datum ik de image gemaakt heb, dat ik de datum erbij zet is omdat op deze manier een volgende backup van diezelfde schijf altijd onder de vorige versie komt te staan.
Ik hou zo altijd 2 versies van een zelfde schijf bij. Je weet nooit of een virus al op je systeemstaat maar nog niet actief is, en dan heb ik nog altijd een vorige versie.
Maar zoals ik al zij, of je van al je schijven een dubbel op je (image) disk kan krijgen is afhankelijk van hoeveel data er op de schijven staat. Met Macrium-Refect kan je aangaven dat het image-bestand ook gecomprimeerd mort worden dan nemen ze weer net wat minder plaats in om je (image)schijf.
Catmen je kan kijk hoe groot je volledige backup is, en om er dan 3 afzonderlijk van te maken zal niet zoveel meer plaats innemen op je (image)schijf.
Sony A6000 - Panasonic HDC-HS700 - GoPro - Sony AX53 - Canon XA20
i9 (10920) - 64Gb DDR4 - 42Tb (HD)opslag - 2x 1Tb M2 - 1x 1Tb SSD - Nvidea 1060 (6Gb) - ASUS WS X299 SAGE Workstation

catmen

Bericht door catmen »

Ok nog bedankt voor de toelichting, ik zie wel hoeveel data er op de schijven staat en op de doelschijf al.
Thx
Catmen
Windows 10 64 bit home, intel Core I9 9900K MSI MAG Z390 A pro, Cooler master Hyper TX3 EVO, 16Gb RAM DDR4, 500Gb SSD 860, WD 2TB, GeForce GTX 1050 2GB PCI-E PCI-E D, LG BH16 BD-R brander. Camera panasonic Ag-Ac90EJ

berre

Bericht door berre »

Dat vijfde icoontje (met Fat32) is dat niet van een USB stick die nog ergens in uw PC zit ?

catmen

Bericht door catmen »

@Berre,
Neen, er zat geen USB stick in.
ik kreeg echter wel van een deskundige (van een forum over specifieke computer problemen) de volgende uitleg (zie screencapture in bijlage) en die uitleg lijkt me ook wel te kloppen, in ieder geval blijkt dat ik me geen zorgen hoef te maken en daar ging het van in het begin om en het stelt me gerust.
Hoe wanneer, hoeveel en welke instellingen ik zal gebruiken voor de acronis treu image instellingen en back ups zoals ze nu heten want vroeger ging het over "een image" daar moet ik nog eens over nadenken wat voor mij het meest interessante en haalbare is, daar zijn ook nogal wat verschillende meningen over die gaan van manuele back-ups maken tot differentiële of incrementeel, dat zal voor velen ander en verschillende voordelen bieden.
Wat dus de vraag betreft over de NTFS en Fat 32 aanduidingen is vind ik (althans voor mij) opgelost en we hebben er weeral veel van geleerd, nu komt het er op aan om het ook te onthouden, op mijn leeftijd word dat spijtig genoeg zo wat een zeef.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie