Gekartelde randen

Stel hier je vraag over Premiere's kleine broer.
Plaats reactie
catmen

Gekartelde randen

Bericht door catmen » wo 02 okt 2019, 21:54

Hallo,
Ik gebruik nu adobe premiere elements 15.
Ik ben video beelden aan het monteren, deze heb ik via media toevoegen vanaf een externe HD in het project gebracht en op de tijdlijn gesleept, wat me nu opvalt is dat ik zeer veel gekartelde randen zie aan rechte lijnen in de gerenderde beelden als ik die afspeel (zie knipsel van een video beeld op de tijdlijn), heeft iemand een idee wat de oorzaak daarvan is (het viel me bij vorige montages niet op) of is dat iets dat verdwijnt als het naar een schijf word gebrand en afgespeeld op TV
Film knipsel.JPG
n
Film knipsel 2.JPG
thx
catmen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Windows 10 64 bit home, intel Core I9 9900K MSI MAG Z390 A pro, Cooler master Hyper TX3 EVO, 16Gb RAM DDR4, 500Gb SSD 860, WD 2TB, GeForce GTX 1050 2GB PCI-E PCI-E D, LG BH16 BD-R brander. Camera panasonic Ag-Ac90EJ

Gibbel
Contacteer:

Re: Gekartelde randen

Bericht door Gibbel » wo 02 okt 2019, 22:39

Zijn die resolutie blokken nog te zien na het renderen naar 1080?
Of is het alleen in je preview scherm, dit lijkt me dat het je preview scherm is, en dan vermoed ik dat je preview resolutie aan de lage kant staat?
Sony A6000 - Panasonic HDC-HS700 - GoPro - Canon XA20
Rode VideoMic - Rode NTG1

catmen

Bericht door catmen » do 03 okt 2019, 08:30

Ja ook na renderen blijft het preview scherm hetzelfde, de resolutie verhogen van het preview scherm daar weet ik niet van hoe je die zou moeten verhogen er zit ook wel een nieuwe grafische kaart in mijn nieuwe pc, misschien moet ik daar iets doen, het is wel het laatste snufje met 2Tb geheugen dat had mijn vorige kaart zelfs niet en die had maar 1tb en gaf een beter resultaat in preview ik weet niet zo direct waar ik de oorzaak moet zoeken normaal pas elements zich aan aan de eerste beelden die je op de tijdlijn zet ben even niet meer mee.
Ik ben ook aan het denken of het aan de film intro ligt die ik gebruikte het is er eentje dat niet in full hd is gemaakt en dan zijn de video beelden die wel full hd zijn nadien op de tijdlijn ook op dat niveau gebracht en is dat de boosdoener, een geëerd lid van dit forum heeft voor mij eens een intro gemaakt die goed werkte maar bij de migratie naar de nieuwe pc heb ik die vergeten en ben hem vermoedelijk kwijt, ook omdat ik mijn oude pc intussen leegmaakte pfff
Catmen
Windows 10 64 bit home, intel Core I9 9900K MSI MAG Z390 A pro, Cooler master Hyper TX3 EVO, 16Gb RAM DDR4, 500Gb SSD 860, WD 2TB, GeForce GTX 1050 2GB PCI-E PCI-E D, LG BH16 BD-R brander. Camera panasonic Ag-Ac90EJ

Ann
Moderator

Bericht door Ann » do 03 okt 2019, 11:00

Wanneer je rechtermuis op de monitor doet dan vind je de playback mode.
Ergens in de Voorkeuren zit ook een optie voor de kwaliteit van het afspelen.
Adobe Community Professional
Asus ROG/i7-7820X/Kraken/64 Gb/Asus GTX1070Ti
Canon XC10

catmen

Bericht door catmen » do 03 okt 2019, 18:11

Ik heb je voorstel eens getoetst en inderdaad via rechter muisknop zie ik “weergave automatisch” ik heb ze nu veranderd naar “hoogste” maar dat heeft niet veel invloed op het previewscherm.
Ik was ook aan het denken dat het misschien aan de intro zou kunnen liggen die heb ik lang geleden eens gemaakt met materiaal van Mathias Muller (particles) en daarop een tekst geplaatst en dat was hoogsten Hd ready kwaliteit, ik meen dat je je project instellingen niet meer hoeft in te stellen bij première elements 15 ( daar kun je nog een schijf mee branden) maar dat het program de beste instellingen kiest bij het plaatsen van het eerste videobeeld, daar die lage kwaliteit intro eerst op de tijdlijn werd gesleept zou dat een oorzaak kunnen zijn? T’is maar een gedacht, maar met Windows 7 in combinatie met première elements 15 had ik dir kartels niet als ik met goed herinner, ik gebruikte de laatste jaren trouwens een andere intro die zoals ik al zei, kwijt ben. Ik zal een het project op een bd branden en eens naar het resultaat kijken op tv.
Thx
Catmen

Ann
Moderator

Bericht door Ann » do 03 okt 2019, 19:15

Wanneer je niets hebt veranderd aan de instellingen dan bepaalt het eerste beeld de Project Settings.
Heeft niets met windows 7 noch met Windows 10 te maken.
Je kunt je settings checken onder Edit/Project Settings (sorry geen Ned versie meer geïnstalleerd).
Canon XC10

catmen

Bericht door catmen » vr 04 okt 2019, 09:51

Dag Ann,
Ben eens gaan kijken in adobe premiere elements 15 (linksboven in de balk) bewerken>projectinstellingen>algemeen en ook video renderen in het zelfde submenu
zie hierbij de screen captures
instellingen 1.JPG
instellingen2.JPG
Ik weet niet of dat voldoende is om mij hierin wat verder te helpen, als dat al mogelijk zou zijn en geen minpuntje is van het program (adobe, premiere elements 15) zelf.
Groeten,
catmen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ann
Moderator

Bericht door Ann » vr 04 okt 2019, 16:00

Je project instellingen staan op interlaced.
Zijn je beelden interlaced?
Canon XC10

catmen

Bericht door catmen » vr 04 okt 2019, 17:24

Daar kan ik je geen antwoord op geven, de beelden waren opgeslagen op een externe HD en komen van mijn Panasonic video camera ag90 , waar ik steeds in auto film en ik zou als ik dat daar zou moeten instellen/vinden toch even op zoek moeten gaan, maar vermoedelijk begrijp ik je vraag niet.
Wat ik al wel vaststelde is dat bij het veranderen van de preview scherm resolutie van automatisch naar hoog er geen verschil optreed in de weergave op het preview scherm bij het afspelen, wat ik ook al deed is het onafgewerkte project (zo’n 12 minuten) na rendering op een bleu ray disk branden en bij het afspelen in een Sony cd/dvd/ bd speler zijn de beelden haarscherp en is er geen sprake meer van kartelvorming aan de randen van de weergegeven beelden, mogelijk was er dus niets aan de hand en is de weergave in het preview scherm gewoon ondermaats.
Los van dit onderwerp heb de BD RW disk waar de film op stond met met het nieuwe gedownloade program imgburn volledig gewist als test, voorheen gebruikt ik Nero burning ROM 12 maar daar was ik de installatie sleutel van kwijt en liet zich niet meer installeren, een vraag voor support bij Nero bracht geen resultaat op dus over naar gratis dan maar.
Catmen

Plaats reactie