Veilige opslag

Algemene zaken, op- of aanmerkingen.
Plaats reactie
catmen

Veilige opslag

Bericht door catmen » wo 09 aug 2017, 09:18

Hallo,

Ik heb een LACIE externe HD waarop ik mijn data opsla, hierop staan ook foto's van eigenlijk heel het leven van de familie, overgroot ouders, ouders, van ons zelf, onze kinderen, onze reizen, familie feesten, geboorten, gescande foto's van zeer verre famillie en nog veel andere dingen die ik wil bewaren voor het nageslacht (als die daar al interesse zouden in hebben).
Die Lacie is er eentje met discs, en kan dus stuk gaan, ik zoek nu een veilige opslag die ik af en toe kan updaten met de belangrijke zaken, in de cloud heb ik weinig ervaring en weinig vertrouwen (beetje ouderwets vermoedelijk) mijn films staan op een media player.
zou de aanschaf van een externe SSD van zeg maar 2 TB een oplossing voor mij zijn? ik zou die bij andere ook belangrijke zaken kunnen bewaren in een gehuurde bankkluis bvb (je huis moet maar eens in de fik gaan zoals bij kennissen) of zijn er nog alternatieven waar ik momenteel niet aan denk een Nas maar dan spreken we toch ook weer over een zekere investering en waar zet je die dan weer?

groeten,
catmen
Windows 7 pro, intel Core I7 2600K (3,40GHZ) MSI P67A-C45, 12Gb RAM DDR3, 500Gb SSD, 2X1Tb data schijf Raid 0, MSI N550GTX TI Cyclone II/OC 1Gb PCI-E D, LG BD brander. Camera panasonic Ag-Ac90EJ

Ann
Moderator

Re: Veilige opslag

Bericht door Ann » wo 09 aug 2017, 14:16

Ik heb alles op een NAS staan en op bd disk.
De NAS zelf staat bij ons boven op een klein kamertje.
Werkcomputers (3x) staan beneden in de huiskamer.
Alle computers zitten in een netwerk.
ACE PPCC
Adobe Community Professional

Lenzz

Bericht door Lenzz » wo 09 aug 2017, 14:26

Hier ook op ext. HD, kopie op BD in kluis.
W10, Asus PRIME X299-DELUXE, Intel Core i7-7820X, Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB, Corsair Vengeance LED Red - DDR4 32 GB: 4 x 8 GB, NZXT H440 New Edition, NZXT Kraken X52 RGB - Vloeistof-koelsysteem voor CPU, Corsair RMx Series RM750x, APP CC2019

catmen

Bericht door catmen » wo 09 aug 2017, 18:41

BD's kan ik branden met Nero burning rom, zal moeten zien hoeveel ik er dan op kwijt kan, ik zag nu ook dat een SSD van 2tb toch rond de 700€ draaid!! Dat is al wat, misschien dan toch weer maar een ext HD met discs
Groeten,
Catmen
Windows 7 pro, intel Core I7 2600K (3,40GHZ) MSI P67A-C45, 12Gb RAM DDR3, 500Gb SSD, 2X1Tb data schijf Raid 0, MSI N550GTX TI Cyclone II/OC 1Gb PCI-E D, LG BD brander. Camera panasonic Ag-Ac90EJ

catmen

Bericht door catmen » do 10 aug 2017, 09:49

Als ik een externe HDD aanschaf ( om mijn data opgenoemd in vorige vraag) zou die zowel op mijn Windows 7 desktop moeten werken als op de MacBook, ik lees hier en daar dat dat mogelijk is maar dat ik die dan eerst via mijn MacBook moet formatteren naar exfat, ik wil dat gerust geloven maar welke nadelen hangen hier aan vast? gesteld dat die externe HDD alleen maar moet dienen om elke zeg maar 3 a 4 maanden gestart te worden voor het bijplaatsen van wat bijgekomen foto's.
Alvast bedankt
Catmen.

Lenzz

Bericht door Lenzz » vr 11 aug 2017, 22:51

SSD van 2 TB? Zou ik nooit aanschaffen op dit moment.

Heb 'n 512 GB voor OS en 256 voor aktueel project.
Verder gewoon groene WD's hoor: goedkoop en veel opslag.
W10, Asus PRIME X299-DELUXE, Intel Core i7-7820X, Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB, Corsair Vengeance LED Red - DDR4 32 GB: 4 x 8 GB, NZXT H440 New Edition, NZXT Kraken X52 RGB - Vloeistof-koelsysteem voor CPU, Corsair RMx Series RM750x, APP CC2019

Lenzz

Bericht door Lenzz » vr 11 aug 2017, 22:54

Zou zelf die aanpassingsrisico's niet willen nemen.

Dan maar investeren in een fijne externe HD die (tegenwoordig) moeiteloos zowel Mac als Win aan kan. Staat op de doos.

catmen

Bericht door catmen » za 12 aug 2017, 10:12

Hoi Lenzz,
Denk dat het gezien de prijs toch een externe classieke HD zal worden ( geen SSD) zijn al aan te schaffen voor rond de 150€ voor 4 Tb zie wel dat een aantal zowel voor Mac als Windows te gebruiken zijn maarrr... staat er dan bij, die moeten wel eerst daarvoor geformatteerd worden om dat te kunnen en dat zou dan in exfat moeten, maar als dat wenselijk zou zijn kan ik ook beslissen om de externe HD alleen voor de Windows desktop foto en data Back-up te gebruiken, en niet meer met de Mac, wat die data betreft dat beperkt zich eigenlijk tot enkele (5) voor mij zeer belangrijke documenten die bijna nooit aangepast worden, waaronder eentje dat voor mijn nazaat zeer belangrijke info bevat (wanneer mijn echtgenote en ik bvb moesten onverwacht overlijden) het zou wel wat in opzoekwerk schelen.
Toch bedankt voor je mening,
Catmen

Lenzz

Bericht door Lenzz » zo 13 aug 2017, 11:33

Ik heb begrepen dat de schijven die ik bedoel (geen SSD overigens, zijn nog niet zoveel op de markt als extern), zónder format uit te wisselen zijn tussen Win en Mac. Dat is een hele vooruitgang.

Kort geleden moest ik voor iemand met Mac een schijf met bestanden samenstellen. Heb zelf Windows.
Enorme vooruitgang, want ook ik heb bijna altijd met Mac gebruikers te maken (musici/tv). Krijg je weer zo'n schijf toegestuurd...

Beheerder
Beheerder

Bericht door Beheerder » zo 13 aug 2017, 14:38

Wanneer je een USB Stick of harddisk formatteert onder OS X, dan zal deze automatisch het standaard OS X bestandsformaat gebruiken. Als je de stick of harddisk alleen gebruikt in combinatie met Macs dan is dit geen probleem, wanneer je deze ook wilt gebruiken op een Windows computer (of sommige smart-TV's, etc.) dan zul je merken dat de schijf niet kan worden gelezen onder Windows.

Op het moment dat je een USB stick of harde schijf wilt gebruiken onder zowel OS X als Windows dan kun je deze het beste formatteren met behulp van de structuur optie: exFat, dit filesysteem is compatible met de meest recente versies van OS X en Windows.

Gebruik je Mac met OS X 10.4 (Tiger) of ouder, of een PC met Windows ouder dan Windows 7 dan kun je het beste gebruikmaken van MS DOS (FAT) als structuur. Deze laatste methode heeft echter als nadeel dat je geen bestanden groter dan 4GB kunt opslaan.

In de meeste gevallen is exFat de beste oplossing, je kunt een een USB stick of harde schijf als volgt in de exFat structuur formatteren:

1. Koppel de USB Stick/harde schijf aan je Mac
2. Start het Schijfhulpprogramma (Programma's ? Hulpprogramma's)
3. Selecteer in de linkerkolom de schijf
4. Klik in de knoppenbalk op 'Wis'
5. Selecteer bij structuur: exFat
6. Kies bij 'Indeling' voor 'MBR' voor optimale Windows compatibiliteit.
7. Klik op de knop 'Wis' om het formatteren te starten.

Afhankelijk van schijfruimte duurt het enkele seconden voordat de USB Stick/Drive is geformatteerd. Vanaf dat moment kun je de externe harde schijf of USB gebruiken zoals je gewoon bent. In de navigatiekolom in Finder vind je de externe harde schijf terug bij 'Apparaten'. Je kunt nu bestanden uitwisselen met andere Macs, Windows PC's, TV's en overige apparatuur.

Plaats reactie